Naar hoofdinhoud

Ondanks dat Lummie de Lange (67) door een herseninfarct 24 uur per dag zorg nodig heeft, wil  haar partner Yolanda van Velzen haar graag thuis verzorgen. Dat kan ze echter onmogelijk in haar eentje. De MEE cliëntondersteuner helpt Yolanda bij het inschakelen van hulp van familie en kennissen en bij het organiseren van structurele ondersteuning.

Anderhalf jaar geleden werd Lummie getroffen door een herseninfarct. ‘Het gebeurde van de ene seconde op de andere. Ik had me net opgefrist en op het moment dat ik van de badkamer naar de slaapkamer loop, val ik voorover en kan ik niet meer opstaan.’ Na een aantal weken op de afdeling intensive care van een ziekenhuis wordt ze opgenomen in een revalidatiecentrum.

Te zwaar gehandicapt

‘Ze was zo ziek, dat ze de eerste drie maanden niet kon revalideren’, vertelt Yolanda. ‘In die tijd stond ik op een zaterdagochtend in de lift met de partner van een medepatiënt. Zij stond te huilen, omdat ze voor de keuze stond of ze haar man zou laten opnemen in een verpleeghuis of dat ze zelf de zorg op zich zou nemen. Toen dacht ik bij mijzelf: dat gaat ons nooit gebeuren, Lum gaat nooit naar een verpleeghuis. Maar de verpleegkundige in het revalidatiecentrum zei tegen Lum: ‘Denk niet dat je ooit nog naar huis kunt, je bent te zwaar gehandicapt’ en de maatschappelijk werker waarschuwde me: ‘Weet wel wat je doet als je Lummie mee naar huis neemt.’

‘Ik had alle energie nodig om zorg te verlenen’

‘Om Lummie thuis te kunnen verzorgen was onder meer een rigoureuze verbouwing van de badkamer nodig. Omdat wij graag zelf de regie houden, wilde ik een pgb (persoonsgebonden budget) aanvragen. Maar ik zat zo in de zorgstand dat ik helemaal panisch raakte als ik papieren moest invullen. Daar had ik geen energie meer voor. Die energie had ik helemaal nodig om zorg te verlenen. Want dat hebben mensen niet in de gaten, dat instanties van alles van je willen weten. Je blijft maar formuliertjes invullen, met steeds dezelfde vragen.’

‘Manon heeft ons rust gegeven’

De MEE cliëntondersteuner heeft ons rust gegeven door ons te helpen door de hele papieren rompslomp heen te komen. Ze adviseerde ons daarbij hoe we een pgb moesten aanvragen, hoe we de invulling van de dagbesteding konden regelen en voor welke zorg wij in aanmerking komen.’

Ondersteuning door familie en kennissen

Yolanda zou de zorg voor Lummie onmogelijk in haar eentje aankunnen, ze is dan ook blij dat de MEE-consulent haar ook daarbij uit de nood hielp: ‘Zij heeft een netwerkbijeenkomst georganiseerd  voor familie en kennissen. Daarin hebben we met elkaar de invulling van de ondersteuning van Lummie besproken. Welke taken liggen er? Waar ga je professionele hulp voor inschakelen? En welke problemen kun je via het netwerk oplossen? Wat is er allemaal mogelijk als je een pgb hebt? Hoe kun je de juiste zorg realiseren?  Samen met MEE hebben we een weekschema opgezet.’

twee poppetjes

Cliëntondersteuning nodig?
0900 999 8888

Of neem contact op met MEE in uw buurt

Heeft u al een Wlz-indicatie?

Wist u dat u altijd gratis een onafhankelijke cliëntondersteuner van MEE mag inschakelen om u bij te staan bij het regelen van uw zorg?

Heeft u nog geen Wlz-indicatie?

Dan kan een cliëntonder- steuner u helpen bij het aanvragen. Vraag ernaar bij uw gemeente.

Volg MEE:

 

Contact